Enviat per: Jordi | 3 Desembre, 2012

La porta

—Com era la porta, mestre?

—El marc, d’una fusta fosca que no semblava d’aquest món; envernissada, resplendia amb unes brillantors tan enlluernadores que podien encegar a qualsevol, havies d’apartar-ne la vista.  A cada una de les cantonades un robí rosa de la mida d’un escarabat, amb desenes de matisos.  La fulla, d’or massís, incloïa centenars de filigranes que, contemplades atentament, es revelaven com a figures dels déus; es barrejaven entre elles com si dansessin, lluint una quantitat de detalls tan enorme que esdevenia esfereïdora, puix semblava que les divinitats perpètues estiguessin vives i en moviment.  Incrustades ara i adés entre elles, multitud de maragdes de diferents tons de verd, des del més tímid que apareix cada capvespre al cel fins al més profund i agosarat que es troba a les selves.  Rivets de plata molt fins giravoltaven sobre sí mateixos solcant la superfície de la portalada de dalt a baix i una mena de baf, mític i càlid, que tot ho embolcallava, et feia sentir com a casa. —Respongué el mestre, la passió secreta del qual era escoltar, cada matí, el refilet dels ocells a través de la finestra de la seva cambra.

—I per què no la veu travessar aleshores?

—Encara no estava preparat.  D’haver-ho fet en aquell moment, no hagués suportat les visions celestials que m’esperaven a l’altra banda.  Vaig asseure’m a terra de cara a ella amb les cames encreuades i, amb els ulls tancats, vaig començar a endinsar-me dins jo mateix en una meditació llarga i profunda, però també prèvia i necessària abans de creuar el llindar.

—Quanta estona veu estar meditant, mestre?

—Vint anys.

—Però això no és molt de temps?

—El temps és relatiu, Jong-Ku; a mi se’m va fer molt curt.  En qualsevol cas, és el temps que necessitava.  Quan em vaig sentir preparat, em vaig incorporar i vaig travessar aquella frontera de la mateixa manera que haureu de fer vosaltres quan sia arribat el moment, quan sapigueu (perquè ho sabreu, no pas ho creureu saber) que esteu llestos.  I això és, per ara, tot el que heu de conèixer sobre la porta.  Comencem, doncs, amb el ritual d’enguany.  La pregunta és aquesta: quin és el principal afluent del Mae Klong?

Hi va haver un silenci general, nascut de l’incredulitat, entre els deixebles, que van començar a mirar-se entre ells, perplexes.

—Mestre… —Va gosar demanar Kim-Bah, a qui agradava molt la contemplació de les peònies durant les hores en què el sol hi queia de biaix—. Esperàvem una pregunta de caire més místic, com ara quants braços té el pare Shivà o de qui era fill Ganesha.  No entenem la relació que guarda la qüestió que plantegeu amb la nostra formació i inquietuds espirituals.

—Qualsevol assumpte del món és espiritual, Kim-Bah, no només el número de braços del pare Shivà.  Altrament, si no compreneu la dimensió de la pregunta, el meu treball amb vosaltres ha estat debades.

Un aprenent, conegut de tots per la seva tendència a la solitud i que preferia desenvolupar la pròpia vida en un discret segon pla, va gosar aixecar el braç.

—Parla, Mon-La.

—Jo m’he llegit el Majàbharata de dalt a baix; en conec tots els preceptes així com també els ensenyaments que n’han tret molts savis.  Em sé tots els himnes dels Vedes, puc explicar el significat de tots i cada un dels cent vuit comptes del Mala i puc respondre, sense por a equivocar-me, quin és el simbolisme de les peces de roba que estem obligats a dur.  Però no sé, no conec, quin és el principal afluent del Mae Klong.

—Felicitats Mon-La. —Digué el mestre amb un somriure misteriós—. La teva resposta és correcta.  A partir de demà, t’asseuràs un metre més a prop de la porta.

Deixa un comentari

Categories

