Enviat per: Jordi | 21 Agost, 2012

Essaouira, mon amour

Si fos un mariner de veritat, noliejaria el meu paquebot cap a Essaouira, el poble de les cinc vocals, per veure si allí hi trobava l’Alegria que busco, l’Esperança que m’esquiva, la Il·lusió que voldria atrapar, l’Oportunitat de trobar-t’hi, la Utopia de complir-ho tot plegat.  Si, sí fos un mariner de debò, noliejaria el meu bot i baixaria a port a buscar totes aquestes lletres pel que representen.  Però no ho soc.  Tot just un passatger d’aquest vaixell del qual no conec al capità.  Però…  I sí anés a cabina i parlés amb ell perquè em deixés baixar a la vila?  Però no, això implicaria trencar el pacte.  I no goso fer-ho, una prometença és una prometença.  Oh!, si fos bon mariner, agafaria el timó dins aquesta promesa de tempesta i sortiríem tots plegats triomfants i encavalcant les onades!  Però no, només un passatger.  Això és el que sóc.

A la fi, li he dit al capità, li he pregat gairebé, que em desembarqui.  El capità.  L’estrany sense nom que, una de les primeres nits de travessada, em va salvar la vida.  El mar estava mogut, la nit era fosca —de llegenda, quasi— però tot i així no m’explico com vaig caure de la borda en encalçar-me una onada per estribord.  El següent que recordo és aigua al voltant, com cercava un aire que no trobava enlloc i, a punt de perdre el coneixement, com una mà salvadora, talment com si es tractés de la d’un gegant, m’agafà per la camisa i m’hissà a bord.  No li vaig veure ni la cara, abans de desmaiar-me, i mai m’ho ha reconegut, però sé que va ser ell.  Per això aquest matí li he demanat, li he pregat, de desembarcar.  Perquè necessito emprendre una cerca.  I també perquè no suportava més estar al costat d’un home amb el qual tinc un deute tan gran.

El port d’Essaouira és multicolor com tots els ports on la vida batega de debò, i ple de sorolls com tots els ports on els batecs necessiten ser absorbits per la insípida ciutat.  Aquí embarca molta gent, anònimes presències amunt i avall com en un dia de Carnestoltes; alguns criden per por de no ser escoltats, d’altres xiuxiuegen per por de ser massa escoltats.  Em dirigeixo a tavernes i bordells.  Al principi mala sort, ningú sap res del què estic cercant, talment com si anés rere uns fantasmes.  Però quan els hi parlo, sense voler i obligat per la pítima, de la mà tatuada amb un símbol xinès del capità el meu salvador, tots s’espanten i callen.  En la tasca del taulell més greixós de tots, un agosarat em diu que, si m’aprecio la vida, val més que no faci cap referència a aquest personatge.  “Però això no és just.” —l’hi dic jo— “A ell dec la meva vida.  Com pot ser que sigui tan temible entre vosaltres, que seríeu capaços per quatre xavos de llevar-me allò que ell, personatge malèfic i monstruós pel què dieu, em va retornar sense demanar-me res a canvi?”.  “Bé, les coses no són el mateix a terra que a mar”, em respon el meu estrany interlocutor, un vell borni de barba blanca i gorra de mariner rebregada que llueix un somriure que m’és familiar.

Així que vaig tornar a pujar a bord del vaixell, el del meu capità.  A la fi, no sé quants dies vaig estar-m’hi, en aquella sinistra ciutat de les cinc vocals.  Només sé que no vaig aconseguir ni un sol dels meus objectius, cap ni un, i ara torno a ser en un vaixell que es mou molt però que no sé on va.  No és el que volia de bon principi, però ara, al menys, aquí a bord no necessito cap vocal.  No sé com es diu el capità, el meu capità, però sé —i ho sé amb tota la convicció que em donen les arrugues i la salabror que porto sentint al rostre des que era petit— que en el seu nom no hi consta cap vocal.

Deixa un comentari

Categories

